top of page
Obrázek autoraDagmar

Vysílání zaměstnanců do zahraničí

Aktualizováno: 29. 11. 2022

Kdo už někdy řešil podobnou agendu ví, že musí zapojit právníka – několik specializací, daňového specialistu, účetního, personalistu, překladatele a stejně tak si nemůže být jist, jestli všechno zajistil správně.


I když jsme součástí EU, pravidla se v členských zemích liší a od roku 2020 se na nás chystá další Směrnice, která ještě všechno zkomplikuje. Platná bude od 30.7.2020.

Nemám, ani v nejmenším, ambice se zde zabývat detaily, které se pojí k vysílání zaměstnanců v rámci nebo mimo EU.


Mojí ambicí je srozumitelně (doufám) nastínit, na co se zaměřit, pokud získám např. zajímavý projekt v Německu. A raději, na co se zaměřit, už při kalkulaci nákladů na tento projekt.



Před vysláním zaměstnanců do zahraničí je nutno zohlednit následující:


  1. Kvůli účasti ve výběrovém řízení budeme pravděpodobně potřebovat vyčíslit mzdové náklady. Zde musíme vycházet ze základních podmínek daného trhu.

  2. Nepočítejme tedy českou hodinovou mzdu, ale vycházejme z německé minimální mzdy, která je v roce 2019: 9,19 euro za hodinu a od roku 2020 se bude o dalších 16 centů vyšší, tedy 9,35 euro.

  3. Vždy musíme zachovávat minimální podmínky pracovního trhu hostitelské země. Jedná se o pracovní dobu, dovolenou, příplatky, přesčasy, přestávky v práci, BOZP/PO apod. Toto je nutné také v kalkulaci zohlednit.

  4. Připočítat budeme muset také cestovní náhrady.

  5. Musíme si zjistit, zdali budeme muset založit tzv. Stálou provozovnu, která je potřebná k registraci daně z příjmu. Toto nám většinou hrozí až po 6 měsících.

  6. Dobrá zpráva je, že nebudeme potřebovat pracovní povolení, jelikož Německo je součástí EU. Pokud se tedy bavíme občanovi ČR.

  7. Také je zde dobré připočítat náklady na poradce – právo, daně, finance, lidské zdroje.


Výše uvedené nám možná po vypočtení nákladů nastíní, že jsme měli poněkud jinou představu.


Dovolím si zde jedno „moudro“.


Pokud se někdo domnívá, že německou minimální mzdu platit nebude muset, neboť se přece mzdy budou počítat v ČR, tak je na velkém omylu. Němci, stejně tak jako Rakušané nebo třeba Švýcaři si nechají poslat doklad o zaplacení/převodu.

A jak je to ve Švýcarsku?


Dokonce Švýcaři jdou tak daleko, že Vám pošlou na každého takového zaměstnance tabulku s naprosto přesným výpočtem. Mají to krásně připraveno – jméno, příjmení, odpracoval od – do, příplatky, dovolená atd.


Pokuta za rychlost


Pokud má někdo zkušenost s pokutou za rychlost v Rakousku nebo Německu, tak ji máme do 14 dní ve schránce s fotkou a dopisem v češtině, s přiloženou složenkou.


💡 A stejně efektivně fungují i jiné úřady v těchto zemích.

Jaké má podnik možnosti, pokud zvažuje vyslání zaměstnanců do zahraničí?


  • Nejdříve je nutné si rozmyslet, na jak dlouho zaměstnance vyšlu. Dobré je přemýšlet v období do 6. měsíců, do jednoho roku a dále. Má to samozřejmě daňové a právní návaznosti.

  • Je fajn si zapřemýšlet, jestli se takové vyslání nedá řešit operativně, např. vysláním na pracovní cestu.

  • Jestli nemůžu využít služeb nějakého lokálního dodavatele.

  • Pokud jsem společnost, které má už nějaké zahraniční aktivity, tak tady nastupuje, aby to nebylo tak jednoduché, další režim v rámci korporací. Firmy budou mezi s sebou muset uzavřít ještě „takové“ speciální smlouvy, ale tomu se věnovat nechci.

  • A abych nezapomněla, jiný režim bude také u agentury zprostředkující pracovní sílu.


A když už nám nic jiného nezbude, než zaměstnance vyslat, musím zajistit následující:


  1. Se zaměstnancem se dohodnu na podmínkách vyslání (bydlení, doprava, pojištění, konkrétní místo výkonu práce, pracovní doba, rodina, stěhování, mzda…) a hlavně zaměstnanec musí s vysláním souhlasit!

  2. Musím zajistit vyplnění formuláře A1 (Sociálka)

  3. Požádat o mezinárodní průkaz pojištěnce (Zdravotní pojišťovna)

  4. Podle toho na jak dlouho jede, zajistit výše uvedené, např. stálou provozovnu, zajistit daňové poradce a jiné poradce v cílové destinaci.

  5. Zajistit ubytování, dohodnout se způsobu dopravy, zajistit zázemí pro zaměstnance, jako je vhodné pracovní místo/kancelář, šatna, pracovní pomůcky apod.


Náročnost zpracování


Téma vysílání zaměstnanců je nesmírně náročné na zpracování a z praxe vím, že se vždycky na něco zapomene😊.


Zásadou by mělo být, že pokud nevím, neumím třeba německy nebo italsky, tak se zeptám nebo si někoho najmu.


Informační zdroje


Na stránkách europa.eu nebo businessinfo.cz jsou tato témata rozpracovaná do hlubšího detailu, ale musíme počítat s tím, že se velmi rychle začneme v detailech ztrácet.


Pro Německo je pěkná stránka o pracovním trhu arbeitsrechte.de, kde se dají najít hodnotné informace, ale stránky jsou bohužel v němčině.


🆕 Sledujte aktualizace a vězte, že neznalost neomlouvá!


Domnívám se, že je vhodné si nejdříve všechno dobře propočítat a zvážit. Může se stát, že lokální dodavatel/zaměstnanec bude ve finále levnější a efektivnější (zná prostředí, jazyk, zvyky a zákony), než vyslaný zaměstnanec.

Dagmar Matějková Chudárková

Pokud vás zajímají moje Semináře, tak koukněte.



Pokud hledáte Mentora, tak koukněte sem. A pokud hledáte práci, tak kariérní poradenství je zde.


A koho HR nezajímá, ale má třeba alergii na lepek jako já, tak koukněte na můj web celiakarna.cz, je tam také moje oblíbená jóga:-).


Posloucháte rádi podcast?


Dagmar Matějková Chudárková a Filip Gregor

194 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page